SCENARIUSZ BALIKU KARNAWAŁOWEGO PT.: "PODRÓŻ DOOKOŁA ŚWIATA". PRZYGOTOWANIE I PROWADZENIE: MGR BARBARA PASZEK MIEJSCE: PRZEDSZKOLE NR 6 W USTRONIU-NIERODZIMIU WSZYSTKIE GRUPY WIEKOWE PRZEBIEG IMPREZY:
- Wejście w parach polonezem – korowód po kole.
- Powitanie dzieci – przebierańców, krótkie wprowadzenie. Pogadanka na temat karnawału.
- Przedstawienia się tańcem.
Prowadząca zaprasza na środek poszczególne grupy - każda grupa tańczy przez chwilę, po czym każde dziecko "przebieraniec" samo się przedstawia - reszta dzieci w tym czasie nagradza ich oklaskami.
- Taniec powitalny na karnawał: "Podajmy sobie rączki" (pląs) - interpretowanie ruchem treści.
Podajmy sobie rączki i zróbmy kółka dwa. I brzuszek do brzuszka i buźka do buźki, I tak do białego dnia. Więc bawmy się, więc bawmy się, zabawa nas nic nie kosztuje. Masz ręce dwie, więc klaśnij w nie, zabawa niechaj trwa.
- Zdjęcia pamiątkowe w grupach.
- Zaproszenie do podróży dookoła świata. – pierwsza podróż do ciepłych krajów, do Afryki – samolotem (pląs).
SAMOLOT Ustawienie: po kole Taniec: Część I
- włączamy silnik przekręcając pokrętło dwa razy prawą ręką, wyciągamy ją przed siebie z zaciśniętą pięścią, przekręcamy dwa razy,
- to samo powtarzamy lewą ręką,
- zapinamy pasy: wyciągamy obie ręce wyprostowane przed siebie, następnie lewą rękę zginamy w łokciu w prawą stronę i trzymamy w zgięciu lewą rękę zgiętą w lewą stronę,
- wyglądamy przez okienko: ułożone wcześniej ręce unosimy do góry nad głowę i wyglądamy przez nie raz w prawą, raz w lewą stronę. Powtarzamy tę czynność.
Pierwszą część powtarzamy jeszcze raz. Część II
- ręce wyprostowane wyciągamy na boki i lecimy, machamy rękami, wzbijamy się w górę i opadamy,
- w dole koziołkujemy tzn. dłonie obracamy wokół siebie,
- wzbijamy się ponownie wysoko i lecimy,
- na koniec lądujemy: uginamy nogi lekko w kolanach i ręce zgięte w łokciach powoli prostujemy przed sobą.
- Powitanie mieszkańców Afryki śpiewem: "O benoje". Dzieci powtarzają za prowadzącą z odpowiednią intonacją.
O benoje, o benoje, Oje benoje, oje benoje, Umba ja, umba je, Bago ba, bago je. (powtarzanie za prowadzącą: cicho, głośno, wysoko, nisko itp.).
- Prezent od Murzynów – czarodziejskie pudełko ("pudełko w pudełku"). Dzieci podają sobie pudełko w rytm muzyki; na przerwę dziecko, które trzyma pudełko, otwiera i sprawdza co jest w środku. Ostatnia osoba, która otworzy najmniejsze pudełko otrzymuje niespodziankę.
- Konkurs: "Taniec z orzechem kokosowym" – taniec z balonem między brzuszkami, głowami - w rytm muzyki afrykańskiej.
- Taniec Murzynów-rozwalanie orzechów kokosowych – wybór 2 grup po 10 osób; która grupa szybciej rozwali balony-wygrywa.
- Zaproszenie do wspólnego tańca : "Makareny".
- Pokaz tańców latynoamerykańskich: – samba, rumba, cha-cha, jive – określanie przez dzieci charakteru poszczególnych tańców.
- Zaproszenie do wspólnego upieczenie ciasta (pląs).
PIECZENIE CIASTA Ustawienie: siedzimy w kole Taniec:
- lewą rękę wyciągamy przed siebie i zginamy w łokciu (w ten sposób trzymamy przed sobą naczynie),
- ucieramy składniki na ciasto kręcąc prawą ręką 8 razy,
- 4 razy wycieramy ręce,
- 4 razy strzepujemy mąkę z fartuszka, wbijamy 4 jajka
- prawą ręką sięgamy za ramię, bierzemy jajko, rozbijamy je o ramię, wlewamy jajko do naczynia mówiąc CHLUP i wyrzucamy skorupki przez prawe ramię mówiąc SIUP (4x)
- zagniatamy ciasto 8 razy,
- 4 razy wałkujemy ciasto przed sobą obiema rękami,
- ozdabiamy kremem lub posypujemy bakaliami / 8 razy/,
- gotowym ciastem częstujemy osoby po prawej i lewej stronie.
- Słodki poczęstunek-pączki, soczki, cukierki.
- Podróż do KRAINY SMERFÓW rakietą (naśladowanie ruchów za prowadzącą).
- "Smerfne" tańce – swobodne tańce dzieci do muzyki z płyty pt.: "Smerfne hity".
- Konkursy:
- plastyczny – dzieci 6-letnie wybierają sobie młodsze jako modeli i rysują na dużych arkuszach;
- picie przez słomkę "smerfnego" napoju (niebieska oranżada);
- rozwalanie pupą balonów - w środku ukryty numer nagrody.
- Powrót rakietą do Polski.
- Podróż taksówką w góry.
HALLO TAXI – pląs. Ustawienie: po kole,1 za 2 (jak w pociągu). Trzymanie: nie ma Wstęp: 4 takty 1-4 wołamy taksówkę mówiąc " hallo taxi"- machamy 4 razy PR w górze, 5-8 wołamy taksówkę mówiąc " hallo taxi"- machamy 4 razy LR w górze,, 9-16 marzniemy, więc rozcieramy ramiona- krzyżujemy ręce na piersi i pocieramy ramiona dłońmi, 17-18 " łapiemy" okazję- wskazujemy kciukiem prawej ręki za siebie, 19-20 " łapiemy" okazję- wskazujemy kciukiem lewej ręki za siebie, 21-24 4 razy wskazujemy obydwoma kciukami na raz za siebie, 25-32 zmęczeni czekaniem i zniecierpliwieni idziemy na piechotę- 8 kroków w miejscu. Zastawiać mogą różne osoby, np. babcia, policjant, pan po 1 piwku....-dzieci interpretują za każdym razem inaczej.
- Zaproszenie do wspólnej zabawy: "Ktoś nas powitał piosenką..." – Zabawa przy utworach zespołów tj.: "Golce", "Bratanki", itp.
- Konkursy:
- celowanie do pudełka piłeczkami z pewnej odległości;
- celowanie na buzię kółkami;
- konkurs: "Kto szybciej?" - zwijanie sznureczka zawiązanego na patyczku i samochodzie.
- Powrót do przedszkola pociągiem do utworu pt. "Jedzie pociąg z daleka".
- Swobodne tańce dzieci do muzyki: "13-wszystko zdarzyć się może", "Konik na biegunach", "Spacerek", "Kaczuszki", "Nitka", "Nasze przedszkole" itp.
- Pląs: "Czary-Mary" – ruchy "czarowania" w rytm muzyki.
- Zabawy kołowe: "Ojciec Wirgiliusz", "Labado"....
- Pokaz tańców standardowych: walc angielski, tango, walc wiedeński.
- Zakończenie balu, podziękowanie dzieciom za miłą zabawę karnawałową, zaproszenie na przyszły rok.
*Pląsy prowadzone według propozycji "Klanzy". *We wszystkich konkursach, oprócz pierwszych nagradzanych miejsc, pozostałe dzieci również otrzymały nagrody. Każde dziecko otrzymało więc na balu jakąś niespodziankę. Barbara Paszek |